Przełam schemat!
Włącz się w naszą najnowszą kampanię globalną, promującą zrównoważoną modę i efektywną pielęgnację ubrań.
Najbardziej zgodne z zasadą zrównoważonego rozwoju ubrania to te, które już masz, ale przeciętnie ubranie zakłada się tylko dziesięć razy i wyrzuca dużo wcześniej, niż należałoby. Dlatego Electrolux chce inspirować konsumentów do przełamywania schematów i lepszego dbania o swoje ubrania. Aby pokazać, że używane ubrania wciąż mają wartość, nawiązaliśmy współpracę ze szwedzkim duetem projektantów mody Rave Review, aby stworzyć unikalną kolekcję wykonaną z odzieży wyrzuconej na jej drugie co do wielkości cmentarzysko na świecie – Pustynię Atacama.
W skali globalnej około 73% wszystkich odpadów tekstylnych trafia na wysypisko lub jest spalane. Pustynia Atacama w Chile, gdzie znajduje się drugie co do wielkości cmentarzysko odzieży na świecie, stała się ostatnio symbolem przyspieszenia mody „jednorazowej” i wzrostu ilości odpadów tekstylnych. Według UNECE 21 miliardów ton ubrań trafia co roku na wysypiska śmieci. Na samej tylko pustyni Atakama co roku wyrzuca się około 39 000 ton ubrań.
„Oprócz wyzwań związanych z modą na wyrzucanie rzeczy, gdy już wyjdą z mody, oczywiste jest, że musimy zmienić to, jak używamy naszych ubrań i i dbamy o nie. Z badań wiemy, że przedłużając żywotność naszych ubrań o zaledwie dziewięć miesięcy można o 20-30 procent zmniejszyć oddziaływanie na środowisko emisji dwutlenku węgla, wody i wytwarzanych odpadów. Można to zrobić na różne sposoby: naprawiać lub przetwarzać stare ubrania, albo wietrzyć, parować lub prać w sposób bardziej zrównoważony” – powiedziała Vanessa Butani, VP Group Sustainability w Electrolux.
Dlatego połączyliśmy siły z duetem projektantów Rave Review, znanym z kolorowych, wykonanych z materiałów z odzysku, wysokiej klasy kolekcji i ze swojej misji: Dawać nowe życie wyrzuconym ubraniom odzyskanym z cmentarzyska odzieży Atacama. Rezultatem jest pierwsza na świecie kolekcja mody z materiałów z odzysku z Atacamy. Chodzi o zwrócenie uwagi na rosnący problem marnowania odzieży i przedstawienie inspirującego przykładu, który może wywołać zmianę w zachowaniach konsumentów.
Cel: Sprawić do 2030 roku, aby ubrania wystarczały na dwa razy dłużej przy dwukrotnie mniejszym oddziaływaniu na środowisko naturalne.
Badania pokazują, że pilnie potrzeba pomóc ludziom zrozumieć, jak najlepiej dbać o swoje ubrania i zachęcić jak najwięcej osób do przyjęcia bardziej zrównoważonych praktyk prania: mniej prania, więcej pary, pranie pełnych wsadów w niższych temperaturach.
„Gdyby każdy dokonał małej zmiany, aby przełamać swój schemat, każdy z nas mógłby zmniejszyć oddziaływanie tekstyliów na środowisko. Obniżając temperaturę prania i przechodząc z detergentu w proszku na detergent w płynie można zaoszczędzić równowartość 50 kg CO2 na pralkę rocznie Może to mieć ogromny wpływ, gdy zostanie pomnożone przez miliony konsumentów, którzy zrobią to samo”, kończy Vanessa Butani.
Co Ty możesz zrobić?
– dbaj o ubrania, aby służyły Ci jak najdłużej,
– dziel się wiedzą dotyczącą prawidłowej pielęgnacji ubrań,
– zachęć rodzinę i znajomych, aby zajrzeli na stronę https://experience.electrolux.com/breakthepattern/pl
Czy wiesz, że:
– W Europie 70% ubrań wyrzuca się z powodu nieodwracalnych uszkodzeń, takich jak blaknięcie kolorów, uporczywe plamy lub kurczenie się
– 29% ludzi regularnie pierze swoje ubrania w temperaturze 30 stopni lub niższej.
– Tylko 14% twierdzi, że chce częściej obniżać temperaturę.
– 69% Europejczyków przeważnie pierze ubrania w temperaturze 40 stopni lub wyższej, a 12% regularnie pierze w 60 stopniach.